مارجین کال چیست و راه های جلوگیری از آن

1402/06/01 | 10 |
معامله گری

مارجین کال چیست؟

در حوزه فارکس و تریدینگ، مارجین کال (Margin Call) یک مفهوم مهم است که برای معامله‌گران اهمیت دارد. وقتی موجودی حساب معاملاتی (حساب مارجین) یک معامله‌گر به حدی کاهش می‌یابد که دیگر قادر به پشتیبانی از مارجین مورد نیاز برای معاملات باز موجود نمی‌باشد، مارجین کال به وقوع می‌پیوندد. زمانی که معامله‌گر در بازار فارکس فعالیت می‌کند، از مارجین برای انجام معاملات خود استفاده می‌کند. مارجین معمولاً به عنوان سپرده‌ای از معامله‌گر محسوب می‌شود و اجازه می‌دهد که او بتواند مقدار بیشتری از مقدار موجودی حساب خود را تجارت کند. از این رو، مارجین به عنوان سرمایه‌گذاری اضافی برای افزایش اندازه معاملات استفاده می‌شود. وقتی معاملات آخرین تغییرات قیمتی را دارند و می‌توانند منجر به کاهش موجودی حساب معاملاتی معامله‌گر شوند، مارجین کال رخ می‌دهد. در این نقطه، موجودی حساب ممکن است به حدی کاهش یابد که نتواند مارجین مورد نیاز برای حفظ معاملات باز را تامین کند. در این صورت، برخی از معاملات معامله‌گر به صورت خودکار تعطیل شده و موقعیت‌ها به‌طور ضروری تسویه می‌شوند. این اقدام به منظور جلوگیری از امکان بدهی بیش از مقدار موجودی حساب معاملاتی و جلوگیری از خطرات بیشتر برای معامله‌گر است. به عبارت دیگر مارجین کال وقتی رخ می‌دهد که درصد حقوق یک سرمایه‌گذار در یک حساب مارجینی کمتر از مقدار مورد نیاز کارگزار باشد. حساب مارجین یک سرمایه‌گذار حاوی اوراق بهاداری است که با ترکیب پول خود سرمایه‌گذار و پول کارگزار اقتراضی خود خریداری کرده است. مارجین کال یک موقعیت ناخوشایند برای معامله‌گر است زیرا می‌تواند منجر به تلفات بزرگ و حتی افتادن به وضعیت بدهکاری شود. بنابراین، معامله‌گران حتماً باید موجودی حساب و سطح مارجین خود را به‌دقت نظارت کرده و از ریسک‌های محتمل مربوط به مارجین کال آگاه باشند تا خسارات احتمالی را به حداقل برسانند. وقتی مارجین کال رخ می‌دهد، سرمایه‌گذار باید انتخاب کند که یا پول یا اوراق بهادار‌های قابل مارجین در حساب خود را واریز کند یا بخشی از دارایی‌های نگهداری‌شده در حساب خود را به فروش برساند. What is a margin call and how to avoid it what is margin call

نکات کلیدی مارجین کال:

  • مارجین کال وقتی رخ می‌دهد که حساب مارجینی به دلیل ترید ضرر ده نیاز به موجودی اضافی دارد.
  • مارجین کال یک درخواست برای سرمایه یا اوراق بهادار اضافی است تا حساب مارجین به میزان نگهداری مورد نیاز برسد.
  • کارگزاران ممکن است سرمایه‌گذار را مجبور کنند دارایی‌ها را بفروشد، بدون توجه به قیمت بازار، تا نیاز مارجین کال را برآورده کند اگر سرمایه‌گذار پول واریز نکند.
  • همچنین ممکن است وقتی قیمت یک سهم افزایش یابد و ضررها در حساب‌هایی که سهام را به صورت کوتاه فروخته‌اند آغاز شود، نیز مارجین کال رخ دهد.
  • سرمایه‌گذاران می‌توانند با نظارت بر حقوق خود و حفظ مقدار کافی پول در حساب، از وقوع مارجین کال جلوگیری کنند تا خود را از خسارت‌های احتمالی محافظت کنند.

عواملی که باعث رخداد مارجین کال (Margin Call) می‌شود:

  • وقتی یک سرمایه‌گذار از ترکیب پول خود و پول اقتراضی از کارگزار برای خرید و فروش اوراق بهادار استفاده می‌کند، او به صورت مارجینی خریداری می‌کند. حقوق سرمایه‌گذار در این سرمایه‌گذاری برابر با ارزش بازار اوراق بهادار منهای مقدار اقتراضی است.
  • وقتی حقوق سرمایه‌گذار به عنوان یک درصد از ارزش کل بازار اوراق بهادار، زیر یک سطح معینی که به آن مارجین نگهداری (Maintenance Margin) گفته می‌شود، کاهش یابد، مارجین کال می‌شود.
  • مارجین کال می‌تواند در هر زمانی از کاهش ارزش حساب، رخ دهد. با این حال، احتمالاً در دوره‌های نوسانات بازار اتفاق می‌افتد.
  • اگر ارزش حساب یک سرمایه‌گذار به حدی کاهش یابد که کارگزار یک مارجین کال صادر کند، سرمایه‌گذار معمولاً دو تا پنج روز وقت دارد تا آن را برآورده کند.
  • اگر سرمایه‌گذار نتواند مارجین کال را برآورده کند، کارگزار ممکن است موقعیت‌های باز را تعطیل کند تا ارزش حساب را به حداقل مقدار مورد نیاز تجدید کند. علاوه بر این، کارگزار ممکن است همچنین هزینه کارمزدی را برای این تراکنش به سرمایه‌گذار اعمال کند. در این فرآیند، سرمایه‌گذار مسئول هرگونه ضرری است که در این روند به‌وجود می‌آید.
  • مقدار وام مارجین به تعداد سهم خریداری‌شده بستگی دارد و بنابراین یک مقدار ثابت است. با این حال، مقدار دلاری که توسط نیاز به حقوق نگهداری تعیین می‌شود بر اساس ارزش کنونی حساب است و نه بر اساس قیمت خرید اولیه. به همین دلیل، این مقدار نوسان می‌کند.

What is a margin call and how to avoid it what is margin call

چگونه از مارجین کال جلوگیری کنیم؟

  1. قبل از باز کردن یک حساب مارجینی، سرمایه‌گذاران باید به دقت در نظر داشته باشند که آیا واقعاً به یک حساب مارجینی نیاز دارند یا خیر. بیشتر سرمایه‌گذاران بلندمدت نیازی به خریداری مارجینی برای کسب بازدهی مطمئن ندارند. علاوه بر این، وام‌ها هزینه‌هایی را به همراه دارند و کارگزاری‌ها در مقابل این وام‌ها هزینه بهره‌برداری از آنها را اعمال می‌کنند.
  2. با این حال، اگر شما می‌خواهید با مارجین سرمایه‌گذاری کنید، چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید حساب خود را مدیریت کنید، مارجین کال را جلوگیری کنید و یا در صورت لزوم برای پوشش آن آماده باشید.
  3. اطمینان حاصل کنید که نقدینگی برای قرار دادن در حساب خود در دسترس است. در نظر بگیرید که آن را در یک حساب بازدهی بهره‌برداری نگه دارید که در همان کارگزاری وجود دارد.
  4. یک پرتفوی متنوع ایجاد کنید. این کار می‌تواند به کاهش مارجین کال‌ها کمک کند زیرا یک موقعیت واحد احتمالاً ارزش حساب را کمتر کاهش می‌دهد.
  5. موقعیت‌های باز، حقوق و وام مارجین خود را به‌صورت منظم (حتی روزانه) نظارت کنید.
  6. یک هشدار سفارشی را در سطحی که از نیاز به حقوق نگهداری مارجین فراتر است، ایجاد کنید. اگر حساب شما به آن می‌رسد، پول یا اوراق بهاداری را واریز کنید تا حقوق خود را افزایش دهید.
  7. اگر یک مارجین کال دریافت کردید، فوراً به آن پاسخ دهید.
  8. علاوه بر داشتن مقدار کافی نقدینگی و اوراق بهادار در حساب خود، روش خوبی برای جلوگیری از مارجین کال برای یک سرمایه‌گذار استفاده از سفارشات حفاظتی به منظور محدود کردن خسارت در هر موقعیت اوراق بهادار است.

What is a margin call and how to avoid it what is margin call

چگونه می‌توان مارجین کال را برآورده کرد؟

مسلماً خریداری مارجینی سهام خطرناک‌تر از خریداری بدون مارجین است. این به این دلیل است که خریداری سهام مارجینی به معنای خریداری با استفاده از پول اقتراضی است. معاملات زمینه‌ای خطرناک‌تر از معاملات بدون استفاده از اقتراض هستند. بزرگترین خطر مربوط به معاملات مارجینی این است که سرمایه‌گذاران ممکن است بیشتر از مبلغ سرمایه‌گذاری شده خود را از دست دهند. مارجین کال زمانی صادر می‌شود که در حساب مارجینی سرمایه‌گذار کمبود مارجین وجود داشته باشد. برای اصلاح کمبود مارجین، سرمایه‌گذار باید یا نقدینگی یا اوراق بهادار قابل مارجین را به حساب مارجینی خود واریز کند یا بخشی از اوراق بهادارهای موجود در حساب مارجینی را به فروش برساند. آیا سرمایه‌گذار می‌تواند تأخیری در برآورده کردن مارجین کال داشته باشد؟ مارجین کال باید بلافاصله و بدون تأخیر برآورده شود. اگرچه برخی از کارگزاران ممکن است به شما دو تا پنج روز وقت دهند تا مارجین کال را برآورده کنید، اما جزئیات کوچکی از توافقنامه‌ی استاندارد حساب مارجین عموماً می‌گوید که برای رفع یک مارجین کال بالقوه، کارگزار حق دارد دارایی‌های موجود یا همه دارایی‌ها موجود در حساب مارجین را به تشخیص خودش و بدون اطلاع پیشین از پیش به سرمایه‌گذار وارد بفروشد. برای جلوگیری از چنین فروش اجباری، بهتر است مارجین کال را برآورده و کمبود مارجین را به سرعت اصلاح کنید. در کل آسان‌ترین راه برای جلوگیری از یک مارجین کال، این است که اصلاً حساب مارجینی نداشته باشید. مگر اینکه یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید، خریداری اوراق بهادار به صورت مارجینی فقط یک مسئله ضروری برای کسانی نیست که به دنبال بهره‌وری مناسب در طول زمان هستند. اما اگر حساب مارجینی دارید، می‌توانید با انجام چند کار از مارجین کال جلوگیری کنید. بهترین سیگنال طلا رایگان را از ما بخواهید. What is a margin call and how to avoid it what is margin call

چگونه می‌توان خطرات مرتبط با معامله‌گری با مارجین را مدیریت کرد؟

اقدامات برای مدیریت خطرات مرتبط با معامله‌گری با مارجین شامل: استفاده از سفارشات محافظتی به منظور محدود کردن خسارت؛ حفظ مقدار تورم به سطح‌های قابل مدیریت؛ و اقتراض در مقابل یک پرتفوی تنوع‌دار به منظور کاهش احتمال مارجین کال، که با یک سهام واحد به طور قابل توجهی احتمال‌پذیرتر است.

آیا کل سطح بدهی مارجین تأثیری بر نوسانات بازار دارد؟

سطح بالای بدهی مارجین ممکن است نوسانات بازار را تشدید کند. در طول افت شدید بازار، مشتریان مجبور به فروش سهام می‌شوند تا مارجین کال‌ها را برآورده کنند. این می‌تواند منجر به یک چرخه فراری، که فشار فروش شدید قیمت‌های سهام را کاهش می‌دهد و مارجین کال‌های بیشتری را فعال می‌کند، شود. خریداری مارجینی برای همه مناسب نیست. اگرچه ممکن است به سرمایه‌گذاران مزیت‌های بیشتری ارائه دهد، اما معایبی نیز دارد. از جمله، اینکه تنها زمانی مزیت دارد که اوراق بهادار شما به اندازه کافی افزایش می‌یابند تا وام مارجین و بهره‌ای که بر آن به‌دست می‌آید را بازپرداخت کنند. مشکل دیگر می‌تواند مارجین کال‌ها برای تأمین مالی معاملات ضروری باشد که باید برآورده شوند. مارجین کال ممکن است نیاز به واریز نقدینگی و اوراق بهادار اضافی به حساب شما داشته باشد. شما حتی ممکن است مجبور به فروش دارایی‌های موجود شوید. یا ممکن است بخواهید موقعیت مارجینی را با ضرری ببندید. از آنجایی که مارجین کال‌ها ممکن است هنگامی اتفاق بیفتند که بازارها نوسانات داشته باشند، ممکن است مجبور به فروش اوراق بهادار شوید تا مارجین کال را با قیمت‌های کمتر از انتظار برآورده کنید. مارجین کال‌ها تنها در حساب‌هایی اتفاق می‌افتند که برای خرید اوراق بهادار از مبلغی اقتراضی استفاده می‌کنند و معمولاً در بازارهایی با کاهش سریع ارزش اوراق بهادار رخ می‌دهند.

  • نکته: یک نکته در خریداری مارجینی این است که شما همچنین باید نگهداری مارجینی را انجام دهید که به معنای حفظ یک درصد خاص از حقوق در حساب شماست. هنگامی که نمودار سبد سرمایه‌ای شما به زیر مارجین نگهداری کاهش می‌یابد (معمولاً به دلیل کاهش قیمت‌های اوراق بهادار)، کارگزار شما را با یک مارجین کال مواجه می‌کند.

What is a margin call and how to avoid it what is margin call

هنگامی که یک مارجین کال دریافت کردید، چندین گزینه دارید:

  • نقدینگی اضافی را تا سطح مارجین نگهداری واریز کنید.
  • اوراق بهادار اضافی را تا سطح مارجین نگهداری به حساب خود منتقل کنید.
  • اوراق بهادار را (ممکن است با قیمت‌های کاهش یافته) به فروش برسانید تا کمبود مارجین را جبران کنید.
  • اگر نتوانید به سرعت مارجین کال را برآورده کنید تا نیازهای کارگزار شما را برآورده کند، ممکن است این کارگزار بتواند بدون مجوز شما، اوراق بهادار را به فروش برساند تا کمبود را جبران کند. عموماً دو تا پنج روز زمان دارید تا به یک مارجین کال پاسخ دهید، اما در محیط‌های بازاری غیرپایدار، این مدت ممکن است کمتر باشد.

نمونه‌ای از محاسبه مارجین کال: چگونه محاسبه کنیم؟

بیایید فرض کنیم که شما ۱۰٬۰۰۰ دلار به حساب خود واریز کرده‌اید و ۱۰٬۰۰۰ دلار دیگر را از کارگزار خود به صورت مارجین اقتراض کرده‌اید. تصمیم می‌گیرید که این ۲۰٬۰۰۰ دلار را به ۲۰۰ سهم از شرکت ایکس‌ سرمایه‌گذاری کنید، که با قیمت ۱۰۰ دلار برای هر سهم معامله می‌شود. سطح مارجین نگهداری شما ۳۰ درصد است.

  • حداقل ارزش حساب برای جلوگیری از مارجین کال = وام مارجین / ( ۱ – مارجین نگهداری )

در این مثال، اگر ارزش بازار حساب به زیر ۱۴٬۲۸۵٫۷۱ دلار کاهش یابد، شما در معرض خطر یک مارجین کال قرار می‌گیرید. بنابراین اگر قیمت سهم شرکت ایکس‌ به ۷۱٫۴۲ دلار یا کمتر از آن کاهش یابد، شما با یک مارجین کال مواجه خواهید شد. فرض کنیم شرکت ایکس‌ نتایج کسب‌وکار نارضایت‌کننده‌ای اعلام کرده و به زودی پس از خرید آن، قیمت سهم به ۶۰ دلار کاهش می‌یابد. ارزش حساب حالا ۱۲٬۰۰۰ دلار است، یعنی ۲۰۰ سهم به ۶۰ دلار برای هر سهم معامله می‌شود و شما ۱٬۶۰۰ دلار از سطح مارجین نگهداری ۳۰ درصد کم دارید. چندین گزینه برای شما وجود دارد.

  1.  ۱٬۶۰۰ دلار نقدینگی را واریز کنید تا مارجین کال را برآورده کنید.
  2. اوراق بهادار اعمال کنید. میزان اوراق بهاداری که باید واریز کنید به میزان نگهداری مارجینی اوراق بهادار واریزی شما بستگی دارد. در صورتی که ۳۰ درصد نیز باشد، باید ۲۲٬۸۵۷٫۷۱ دلار اوراق بهادار را برای جبران مارجین کال واریز کنید (۱٬۶۰۰ / (۱ - ۰٫۳۰)).
  3. ۵٬۳۳۳٫۳۳ دلار از سهام شرکت ایکس‌ را برای پرداخت وام مارجین و افزایش حقوق حسابتان به سطح مارجین نگهداری ۳۰ درصد بفروشید.

برای برآورده کردن نیازهای مارجین نگهداری، به‌ یاد داشته باشید که کارگزار به‌صورت کامل به اعتبار بدهی خود پرداخت خواهد شد و هرگونه ضرر کاملاً برای شماست. در این مثال، شما ۱۰٬۰۰۰ دلار از پول خود واریز کرده‌اید و ۱۰٬۰۰۰ دلار دیگر را از کارگزار به عنوان وام مارجینی گرفته‌اید. ارزش حساب به ۱۲٬۰۰۰ دلار کاهش یافته‌است، که شما با حقوق ۲٬۰۰۰ دلاری باقی می‌مانید و کاهش ۸۰ درصد، علیرغم کاهش ۴۰ درصدی قیمت سهم، را مواجه شده‌اید. واقعیت این است که کارگزار شما ممکن است به شما اطلاعات زیادی درباره مارجین کال ندهد و حتی اوراق بهادار را بدون مجوز شما یا با هیچ توجهی به راهبردهای مالیاتی‌تان به فروش برساند. مارجین کال‌ها معمولاً در دوره‌های نوسانات بالای بازار فعال می‌شوند و کارگزاران ممکن است با اعلام کوتاه‌مدت به ریسک‌های خود کمک کنند. خریداری اوراق بهادار به صورت مارجینی برای اکثر سرمایه‌گذارانی که به دنبال هدف بلندمدتی مانند بازنشستگی هستند، یک ایده‌ی خوب نیست. مارجین کال شما را مجبور به افزایش حقوق حساب خود، اضافه کردن نقدینگی و اوراق بهادار یا فروش دارایی‌های موجود خواهد کرد. زیرا مارجین کال‌ها معمولاً در دوره‌های نوسانات افزایش‌یافته بازار رخ می‌دهند، ممکن است مجبور شوید اوراق بهادار را به قیمت‌های پایین به فروش برسانید. تجارت با مارجین به شما امکانات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، همچنین باعث افزایش ریسک‌های اضافی، از جمله مارجین کال می‌شود. این درس، مفهوم مارجین کال‌ها، تعهدات شما و چگونگی جلوگیری از آنها را توضیح می‌دهد. What is a margin call and how to avoid it what is margin call

سخن آخر

در نهایت، همیشه باید در نظر داشته باشید که ترید در بازار مالی همراه با ریسک‌های قابل توجهی است. با رعایت اصول مدیریت ریسک، اطلاعات کافی و برنامه‌ریزی متعادل، می‌توانید خود را از وقوع مارجین کال و مشکلات مرتبط با آن محافظت کنید. برای این منظور از آموزش‌های تخصصی آکادمی ما؛ اف ایکس با ما غافل نشوید. آموزش و تحلیل مناسب به معامله‌گران کمک می‌کند تا تصمیمات مناسبی در معاملات‌شان بگیرند و ریسک‌های مرتبط با معاملات را مدیریت کنند. برای اطلاعات بیشتر آکادمی تخصصی fx با ما، همراه شماست تا با آموزش‌های هدفمند و اموزش فارکس به پیشرفت هرچه سریع‌تر شما کمک کند.


اشتراک گذاری:
برچسب:
avatar
مهدی خانجانی

نویسنده

آخرین مقالات

جریان نقدینگی در شاخص‌ها
جریان نقدینگی در شاخص‌ها
  • فارکس 1403/01/21
جریان نقدینگی در طلا
جریان نقدینگی در طلا
  • فارکس 1403/01/20
پرسود‌ترین تریدر آسیا
پرسود‌ترین تریدر آسیا
  • معامله گری 1403/01/19

آخرین اخبار

سیبل
ایلان ماسک حرف زد
  • فارکس 1402/04/20
داده های احتمالی اشتغال ایالات متحده برای خریداران مهم است
داده های احتمالی اشتغال ایالات متحده برای خریداران مهم است
  • فارکس 1402/04/19
پیش‌بینی قیمت طلا: XAU/USD نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه خود نوسان می‌کند.
پیش‌بینی قیمت طلا: XAU/USD نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماهه خود نوسان می‌کند.
  • فارکس 1402/04/19

آخرین اخبار آکادمی

موونیگ اورج چیست
ema یا موونیگ اورج چیست
  • اندیکاتور ها 1402/12/02
سشن های معاملاتی چیست
  • فارکس 1402/12/02
آموزش کامل تریدینگ ویو
آموزش کامل تریدینگ ویو
  • معامله گری 1402/12/02

آخرین تحلیل ها

نومنئخنئ
  • طلا 1402/12/15